Wanneer je op je eerste zakelijke afspraak meteen lang moet wachten, vermoed je soms al hoe laat het is. Hier heeft men vast een issue met tijd. En als bij de eerste kennismaking je scherp wordt gecorrigeerd op een bepaalde woordkeuze, is de kans groot dat spontaniteit hier onder druk staat. Of als je merkt dat je in de eerste interactie direct op je hoede bent en je defensief opstelt, kan veiligheid hier wel eens een belangrijk onderwerp blijken te zijn. Wiens thema dit precies is, is dan nog de vraag.
Zo is het eerste contact vaak een mooi diagnose instrument voor de thema’s waar een persoon, een team, een organisatie of gewoon jij zelf mee worstelt. Door dit op respectvolle wijze met open vragen te onderzoeken, kan een interessante dialoog ontstaan over dat wat onder de oppervlakte speelt.
Je gebruikt hiermee dus je eigen observaties in het eerste contact als diagnose instrument voor eventueel onderliggende thema’s. Natuurlijk is het daarbij wel belangrijk dat je je eigen drijfveren en patronen al aardig kent, zodat je ze alvast kunt ‘wegfilteren’ uit deze eerste observatie. Als je zelf een issue op vertrouwen hebt, bestaat anders het risico dat je dat denkt te herkennen bij iedere nieuwe klant of samenwerkingspartner. En je kunt het natuurlijk ook gewoon ontzettend mis hebben. Hoe daar vervolgens op wordt gereageerd, spreekt dan vaak wel weer boekdelen.